«Ελληνική Ναυτιλία» Δαμάζοντας τα κύματα!

της Ειρήνης Στ. Νταϊφά
Εντεταλμένη Δημοτική Σύμβουλος Πολιτισμού Δήμου Πειραιά
Πρόεδρος Ναυτιλιακής Λέσχης Πειραιά

Η επιτυχία της Ελληνικής Ναυτιλίας όχι μόνο να διατηρήσει, αλλά και να διευρύνει την πρωτοκαθεδρία της, και για το εξαιρετικά δύσκολο 2016 στην Παγκόσμια αγορά, μέσα σε ένα ιδιαίτερα δυσμενές Διεθνώς, Πολιτικό-Οικονομικό περιβάλλον, δεν μπορεί παρά να είναι ένα αισιόδοξο μήνυμα για όλους μας! Γεννά όμως και έναν έντονο προβληματισμό για τις προκλήσεις που δημιουργούνται και τις κινήσεις που απαιτούνται!

Οι Έλληνες, από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα, αγαπήσαμε, πιστέψαμε και σεβαστήκαμε την δύναμη και το μεγαλείο της θάλασσας! Και η θάλασσα μας ανταπόδωσε την αγάπη και την πίστη μας! Θεωρώ ότι η φράση του συγγραφέα και Ελληνιστή JacquesLacarriere : «Ο πλούτος και η δύναμη των Ελλήνων βρίσκεται εκεί που βρισκόταν και στην εποχή του Οδυσσέα: στην θάλασσα!», περιγράφει με ακρίβεια αυτήν την σχέση!

Η Ελληνόκτητη Ναυτιλία, παρά το εχθρικό Οικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα και Παγκοσμίως και τον έντονο διεθνή ανταγωνισμό, όχι μόνο αντιστέκεται, αλλά ατενίζει και το μέλλον από την υψηλότερη θέση, αποδεικνύοντας ότι μπορεί να βγει πιο ισχυρή μέσα από τις κρίσεις. Όπλα της είναι οι Ικανότητες, η Επιχειρηματική Ευφυία και η Ναυτοσύνη των Ελλήνων και στόχοι της, η συμβολή στην Αναπτυξιακή πορεία της χώρας αλλά και του Κοινωνικού συνόλου

Η επιτυχία αυτού του Οικονομικού και Κοινωνικού Οράματος, προΰποθέτει την αποτελεσματική αντιμετώπιση αρκετών και διαφορετικών παραμέτρων, σε μια χρονική στιγμή που όλοι θεωρούν ως εξαιρετικά δύσκολη για την Παγκόσμια Ναυτιλία, καθώς η στασιμότητα και η αβεβαιότητα που χαρακτηρίζουν την Παγκόσμια Οικονομία κρατούν και την Ναυτιλιακή Αγορά σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Για να υπερπηδήσει μια Ναυτιλιακή Εταιρεία αυτές τις παραμέτρους, οφείλει να βρει άμεσα και με επιτυχία απαντήσεις σε τρεις, βασικές, απαιτήσεις: Χρηματοδότηση, Ψηφιοποίηση, Προστασία του Περιβάλλοντος! Το Διεθνές ρυθμιστικό και Νομικό περιβάλλον, επίσης, σε μια Παγκοσμιοποιημένη βιομηχανία όπως είναι η Ναυτιλία, πρέπει να ομογενοποιηθεί και όχι να δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα. Η Ελληνική Ναυτιλία κατάφερε να απαντήσει θετικά σε αυτές τις προκλήσεις και μάχεται για να αντιπαλέψει «διεθνείς κινήσεις» που στόχο έχουν την υπονόμευση, όχι μόνο της Ελληνικής, αλλά της Ευρωπαΐκής εν γένει, Ναυτιλίας. Η συνετή αλλά και δυναμική στάση της, συνετέλεσε τα μέγιστα, στο να παραμείνει στην κυρίαρχη θέση Διεθνώς!

Αδιάψευστος μάρτυρας αυτής της πρωτοκαθεδρίας είναι και η τελευταία έκθεση της Αρμόδιας Υπηρεσίας Εμπορίου των Ηνωμένων Εθνών, της UNCTAD, σύμφωνα με την οποία, και με βάση το ποσοστό που ελέγχει η κάθε χώρα επί της συνολικής χωρητικότητας του Παγκόσμιου Στόλου, ο Ελληνόκτητος Στόλος κατέχει μερίδιο της τάξης του 16,36%, έναντι του 16,1% της προηγούμενης χρονιάς. Με τα στοιχεία δε της εταιρείας VesselsValue, οι Έλληνες Πλοιοκτήτες με 4.435 πλοία, διατηρούν τον μεγαλύτερο σε αξία στόλο Παγκοσμίως που ανέρχεται στα 90,16 δισεκατομμύρια δολάρια! Ιδιαίτερη βαρύτητα έχει, επίσης, ότι ο Ελληνικός Στόλος είναι ένας από τους πλέον ασφαλείς στόλους Παγκοσμίως με λιγότερο από 1% μικρά ναυτικά ατυχήματα καταγεγραμμένα κατά την τελευταία χρονιά, ενώ παραμένει στην λίστα του Qualship 21 των ΗΠΑ, στη Λευκή Λίστα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (InternationalMaritimeOrganization- IMO) και στη Λευκή Λίστα του ParisMemorandumofUnderstanding (MOU).

Δείχνοντας τόλμη, αλλά και επιχειρηματική σύνεση, οι Έλληνες Πλοιοκτήτες, παρά την ασταθή ναυλαγορά και την μείωση της χρηματοδότησης, πρωταγωνίστησαν στην αγοραπωλησία μεταχειρισμένων πλοίων και με μεγάλη μάλιστα διαφορά από τους ανταγωνιστές τους. Παράλληλα, προχώρησαν δυναμικά αλλά και με σύνεση, στην ανανέωση του στόλου τους αποδεικνύοντας την επιθυμία και την επιχειρηματική τους φρόνηση να επενδύσουν σε σύγχρονα, προηγμένα τεχνολογικά, αποδοτικά και φιλικά προς το περιβάλλον πλοία.

Η τεχνολογία της πληροφορικής είναι πολύ έντονη πλέον στον χώρο της Ναυτιλίας. Η πλειονότητα των Ναυτιλιακών Εταιρειών έχει πια αποδεχθεί ότι η λειτουργία ενός πλοίου δεν βασίζεται μόνο στην απαραίτητη γνώση του εξοπλισμού και των συστημάτων του αλλά και στην συνεχή ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των πλοίων και των γραφείων τους. Το γεγονός αυτό δημιουργεί απαιτήσεις κατάρτισης και ειδικής εκπαίδευσης τόσο σε επίπεδο αξιωματικών και πληρωμάτων όσο και στελεχικού δυναμικού στα γραφεία. Εάν συνειδητοποιήσουμε όλοι την ανάγκη ουσιαστικής εκπαίδευσης που δημιουργείται και την εκμεταλλευτούμε, μπορούμε να δημιουργήσουμε ευκαιρίες ανάπτυξης και απασχόλησης μιας νέας γενιάς ανθρώπινου δυναμικού με αυτές τις δεξιότητες και την τεχνογνωσία που θα συμπληρώσουν την εμπειρία και την Ναυτοσύνη που είναι δεδομένα στον χώρο της Ελληνικής Ναυτιλίας! Οι Έλληνες Πλοιοκτήτες έχουν απόλυτη εμπιστοσύνη στις ικανότητες των Ελλήνων Ναυτικών. Τα νέα δεδομένα όμως, απαιτούν ένα εξελιγμένο σύστημα Ναυτικής Εκπαίδευσης που θα πλουτίσουν την Ναυτοσύνη με υψηλή τεχνογνωσία στον τομέα των Ναυτιλιακών υπηρεσιών. Μία τέτοια εξέλιξη, μόνο θετικές προοπτικές μπορεί να έχει τόσο για την Ελληνική Ναυτιλία, όσο και στον τομέα της απασχόλησης του ανθρώπινου δυναμικού της Πατρίδας μας!

Το επόμενο χρονικό διάστημα για την Παγκόσμια Ναυτιλία, σύμφωνα με την πεποίθηση των περισσοτέρων, πρόκειται να είναι πολύ δύσκολο μια και η Ναυλαγορά δείχνει να κινείται σε αρνητικά έως χαμηλά επίπεδα, που επηρεάζονται ακόμα περισσότερο από την στασιμότητα στην οικονομική ανάπτυξη των ισχυρών κρατών και την ανάγκη συνετής διαχείρισης, που γεννά η έλλειψη ισορροπίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης στην μεταφορική ικανότητα. Σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον, η Ναυτιλία δεν μένει ανεπηρέαστη και από τις γεωπολιτικές εντάσεις, τα αυξημένα κόστη δανεισμού και τα υψηλότερα λειτουργικά κόστη. Η Ελληνική Ναυτιλία καταφέρνει να υπερκεράσει την πλειονότητα αυτών των «σκοπέλων» χάρη στην παρουσία της σε όλες τις κατηγορίες των πλοίων, από τα τάνκερ και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου μέχρι τα κοντέινερ και τα πλοία ξηρού φορτίου. Με αυτή τους την επιλογή, οι Έλληνες Πλοιοκτήτες πετυχαίνουν να μειώνουν τους κινδύνους που μπορεί να δημιουργήσει η πιθανότητα μιας αγοράς που αντιμετωπίζει κρίση ή δεν αποδίδει τα αναμενόμενα με αντιστάθμισμα τα κέρδη κάποιας άλλης αγοράς που αποδίδει!

Οι Έλληνες Πλοιοκτήτες έχουν αποδείξει ότι έχουν την γνώση, την εμπειρία και την ικανότητα να διατηρήσουν την Ελληνική Ναυτιλία στην κορυφή των κυμάτων! Κανένας, επίσης, δεν πρέπει να παραβλέπει ότι η Ελληνική Ναυτιλία, παρά την δύσκολη οικονομική κατάσταση, παραμένει σημαντικότατος παράγων της Οικονομίας μας! Σύμφωνα δε, με Διεθνείς και Ελληνικές μελέτες, η Ναυτιλία μας συνεισφέρει άνω του 7% του Ακαθάριστου Εθνικού Προΐόντος και παρέχει απασχόληση σε 200.000 άτομα! Εάν δε, η Πολιτεία σταθεί αρωγός στην επιθυμία, την θέληση και την ικανότητα της Ελληνικής Ναυτιλιακής Οικογένειας να πρωταγωνιστήσει ως πυλώνας της Εθνικής Οικονομίας αλλά και ως «πρεσβευτής» των τεράστιων δυνατοτήτων της χώρας μας, οι Έλληνες θα συνεχίσουν να βρίσκουν την δύναμη και τον πλούτο στην θάλασσα και η χώρα μας τις ισορροπίες της!!!

Social Media

 

Newsletter

Εγγραφείτε μόνο με ενα e-mail!